Συνέντευξη του Δρ Ιωάννη Στύλιου στο Diorismos.gr.

Αβεβαιότητα στην Αγορά Εργασίας: Ο Ρόλος της Δια Βίου Μάθησης στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Link: https://shorturl.at/oqKh8

Ένα ζήτημα που απασχολεί όλο και περισσότερους επαγγελματίες, ανεξαρτήτως κλάδου, είναι η αβεβαιότητα που φέρνει η Τεχνητή Νοημοσύνη στην αγορά εργασίας. Με ταχύτητες που δεν έχουμε ξαναδεί, οι τεχνολογίες αυτοματοποίησης αναδιαμορφώνουν επαγγέλματα, καταργούν καθιερωμένους ρόλους και δημιουργούν νέες απαιτήσεις δεξιοτήτων.

Μπροστά σε αυτόν τον μετασχηματισμό, το ερώτημα είναι απλό αλλά κρίσιμο: Πώς μπορούμε να προσαρμοστούμε; Και ποιος είναι ο ρόλος της εκπαίδευσης στη νέα αυτή πραγματικότητα;

Ρωτήσαμε τον Δρ Ιωάννη Στύλιο, συνεργαζόμενο Καθηγητή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών) και ακαδημαϊκό υπεύθυνο – διδάσκοντα στα προγράμματα Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του Πανεπιστημίου Αθηνών, να μας δώσει απαντήσεις και να φωτίσει τις πραγματικές διαστάσεις του ζητήματος.

Ερώτηση: Καθηγητά, η Τεχνητή Νοημοσύνη βρίσκεται στο επίκεντρο μιας παγκόσμιας συζήτησης. Πόσο βαθιά πιστεύετε ότι επηρεάζει την αγορά εργασίας;

Δρ Ιωάννης Στύλιος: Η επίδραση είναι βαθιά και πολυεπίπεδη. Δεν μιλάμε απλώς για μια τεχνολογική αναβάθμιση μιλάμε για έναν διαρθρωτικό μετασχηματισμό της οικονομίας και της κοινωνίας. Σύμφωνα με το World Economic Forum (2023), το 40% των δεξιοτήτων που απαιτούνται σε σημερινές θέσεις εργασίας θα αλλάξει έως το 2030. Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) δεν επηρεάζει μόνο τις χειρωνακτικές ή επαναλαμβανόμενες εργασίες αλλά εισέρχεται και σε γνωστικά απαιτητικούς τομείς, επηρεάζοντας την ανάλυση δεδομένων, τη λήψη αποφάσεων, ακόμη και τη δημιουργία περιεχομένου.

Ερώτηση: Αυτό δημιουργεί φόβο σε πολλούς εργαζόμενους. Είναι μια ρεαλιστική απειλή;

Δρ Ιωάννης Στύλιος: Η ανησυχία είναι απολύτως κατανοητή, αλλά η πραγματική απειλή δεν είναι η ίδια η τεχνολογία. Η ιστορία δείχνει ότι κάθε μεγάλη τεχνολογική επανάσταση εκτόπισε κάποιες εργασίες, αλλά δημιούργησε καινούργιες. Η διαφορά σήμερα είναι ο ρυθμός της αλλαγής· ό,τι ήταν χρήσιμο πριν πέντε χρόνια μπορεί να είναι παρωχημένο αύριο. Η πραγματική απειλή έγκειται στο να μείνουμε αδρανείς ενώ ο κόσμος γύρω μας αλλάζει. Θα μπορούσα συμπυκνωμένα σε μια φράση να πω πως: Η ΤΝ δεν θα σου πάρει τη δουλειά, θα το κάνει κάποιος που ξέρει να τη χρησιμοποιεί καλύτερα από εσένα.

Ερώτηση: Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα για το πώς οι αριθμοί επιβεβαιώνουν αυτές τις αλλαγές;

Δρ Ιωάννης Στύλιος: Φυσικά. Τα δεδομένα είναι αποκαλυπτικά:

  • World Economic Forum, Future of Jobs Report 2023: Περίπου 83 εκατομμύρια θέσεις εργασίας αναμένεται να καταργηθούν, αλλά 69 εκατομμύρια νέες θα δημιουργηθούν, κυρίως σε τομείς που σχετίζονται με την ΤΝ, την πράσινη ενέργεια και την ανάλυση δεδομένων.
  • OECD, Skills Outlook 2023 (ετήσια έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ):
    • Οι εργαζόμενοι που παρακολουθούν προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης έχουν 30% μεγαλύτερη πιθανότητα να παραμείνουν στην απασχόληση σε περιόδους τεχνολογικού μετασχηματισμού.
    • Η συμμετοχή σε προγράμματα Δια Βίου Μάθησης αυξάνει τις πιθανότητες επαγγελματικής εξέλιξης κατά 20%-40% ανάλογα με τον κλάδο.

Αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι η προσαρμοστικότητα δεν είναι απλώς προσόν είναι όρος επιβίωσης στην αγορά εργασίας.

Ερώτηση: Και πώς μπορούμε να ανταποκριθούμε;

Δρ Ιωάννης Στύλιος: Η απάντηση είναι η Δια Βίου Μάθηση. Αυτό σημαίνει συνεχή, συστηματική ανανέωση γνώσεων και δεξιοτήτων, όχι απλώς για να βρεις εργασία, αλλά για να τη διατηρήσεις και να την εξελίξεις. Δεν είναι τυχαίο ότι η UNESCO και ο ΟΟΣΑ αναγνωρίζουν τη Δια Βίου Μάθηση ως κεντρικό άξονα τόσο της οικονομικής ανταγωνιστικότητας όσο και της κοινωνικής συνοχής.

Ερώτηση: Άρα, μιλάμε για μια νέα φιλοσοφία καριέρας;

Δρ Ιωάννης Στύλιος: Ακριβώς. Το επαγγελματικό μας μέλλον δεν καθορίζεται πλέον από το πτυχίο που πήραμε στα 22, αλλά από την ικανότητά μας να μαθαίνουμε συνεχώς και να προσαρμοζόμαστε. Το μέλλον δεν θα ανήκει σε αυτούς με το τέλειο στάσιμο βιογραφικό, αλλά σε αυτούς που εξελίσσονται και μαθαίνουν διαρκώς.

Ερώτηση: Ποιος είναι ο ρόλος των Πανεπιστημίων;

Δρ Ιωάννης Στύλιος: Τα Πανεπιστήμια έχουν έναν διττό ρόλο: Αφενός την παραγωγή γνώσης μέσα από την έρευνα και την καινοτομία, αφετέρου τη μετάδοση αυτής της γνώσης μέσω προγραμμάτων σπουδών και συνεχιζόμενης εκπαίδευσης.

Στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και στο πανεπιστήμιο Αθηνών, για παράδειγμα, το ΚΕΔΙΒΙΜ έχει επενδύσει δυναμικά στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση (Ιστοσελίδα: https://elearn-aegean.gr, https://shorturl.at/Zytnk), προσφέροντας προγράμματα σε τομείς αιχμής, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, η Επιστήμη Δεδομένων, η Ανάλυση Δεδομένων, η τεχνολογία Blockchain, οι Ψηφιακές Οικονομίες, κ.α. Όλα είναι ευέλικτα, πλήρως διαδικτυακά και παρέχουν αναγνωρισμένη πιστοποίηση, ώστε οι συμμετέχοντες να ανταποκρίνονται άμεσα στις εξελίξεις της εποχής και της αγοράς.

Ερώτηση: Πώς μπορεί ένα τέτοιο πρόγραμμα να βοηθήσει πρακτικά έναν επαγγελματία;

Δρ Ιωάννης Στύλιος: Δύο λέξεις: Ανθεκτικότητα και Ευκαιρία. Η ανθεκτικότητα έρχεται από το γεγονός ότι αποκτάς δεξιότητες που μειώνουν τον κίνδυνο επαγγελματικής απαξίωσης. Η ευκαιρία έρχεται από τη δυνατότητα να αναλάβεις νέους ρόλους, να μπεις σε αναπτυσσόμενους τομείς και να διαφοροποιηθείς σε μια ανταγωνιστική αγορά.

Ερώτηση: Ποιο είναι το μήνυμά σας προς όσους προβληματίζονται;

Δρ Ιωάννης Στύλιος: Μην περιμένετε να δείτε αν η τεχνητή νοημοσύνη θα πάρει τη δουλειά σας. Φροντίστε να είστε εσείς εκείνοι που θα την αξιοποιήσουν πρώτοι. Η αβεβαιότητα δεν είναι λόγος φόβου· είναι αφορμή για δράση. Και η δράση ξεκινά με τη μάθηση. Επενδύστε στον εαυτό σας.

Προγράμματα επιμόρφωσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου:

Προγράμματα επιμόρφωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών:

Προγράμματα:  https://elearningekpa.gr/courses/data-science-with-python

Προγράμματα:  https://elearningekpa.gr/courses/ai-developers-anaptuksi-efarmogon-texnitis-noimosunis-me-python-kai-openai-api

Προγράμματα:  https://elearningekpa.gr/courses/data-analyst-for-business-aksiopoiisi-ergaleion-ah-stin-praksi